حسین طاهری قلعهتکی
خطوط تولید فولاد مبارکه بهمنظور دستیابی به تولید پایدار و ثبت رکوردهای پیدرپی نیاز به حمایت واحدهای پشتیبانی دارند و یکی از این بخشها که بیشترین میزان درگیری نیروی اجرایی با نواحی تولیدی را دارد، تعمیرات مرکزی است.
تعمیرات مرکزی یکی از زیرمجموعههای مدیریت ارشد خدمات فنی و پشتیبانی در فولاد مبارکه است که وظیفه مدیریت و اجرای مؤثر عملیات نگهداری و تعمیرات و پروژههای بهینهسازی بهمنظور پشتیبانی اثربخش از تولید پایدار در فولاد مبارکه را بر عهده دارد.
خطوط تولید فولاد مبارکه بهمنظور دستیابی به تولید پایدار و ثبت رکوردهای پیدرپی نیاز به حمایت واحدهای پشتیبانی دارند و یکی از این بخشها که بیشترین میزان درگیری نیروی اجرایی با نواحی تولیدی را دارد، تعمیرات مرکزی است.
تعمیرات مرکزی متشکل از هشت بخش اصلی و در قالب۲۶ قرارداد پیمانکاری مشغول به فعالیت میباشد: مرکز تعمیرات مکانیک که متولی انجام تعمیرات مکانیک خطوط تولید در قالب شاتدانهای روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه است.
مرکز نگهداری و تعمیرات برق و روشنایی که مسئولیت نگهداری و تعمیرات آسانسورها، راهبندها، استاکرها و درهای اتوماتیک موجود در فولاد مبارکه و تعدادی از جرثقیلهای جنبی و همچنین سیستمهای روشنایی کل فولاد مبارکه را بر عهده دارد.
مرکز نت تأسیسات و لولهکشی صنعتی متولی کلیه فعالیتهای مرتبط با نگهداری و تعمیرات تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در فولاد مبارکه است.
مرکز نت ابنیه غیر صنعتی در راستای افزایش رضایت شغلی کارکنان در ردههای مختلف سازمان، فعالیتهای نگهداری و تعمیرات و بهینهسازی ساختمانهای اداری، پولپیتها و اتاقهای کنترل و راه و جاده را بر عهده دارد.
در مرکز نت سازههای صنعتی فعالیتهای مرتبط با نگهداری و تعمیرات سازههای صنعتی مرتبط با خطوط تولید انجام میشود.
وظیفه اصلی مرکز نت تجهیزات حمل مواد و دسترسی به ارتفاع و تعمیرات ویژه، نگهداری و تعمیرات نوار نقالههای حمل مواد در کل فولاد مبارکه و فولاد سبا است که طول کلی این نوارهای نقاله حدود ۱۱۰ کیلومتر است.
مرکز بهینهسازی و تعمیرات اصلاحی مسئولیت انجام فعالیتهای ایجادی، اصلاحی و بهینهسازی در نواحی مختلف و تا سطح ریالی معاملات متوسط تعیینشده توسط کمیسیون معاملات را بر عهده دارد.
دفتر برنامهریزی و کنترل تعمیرات مرکزی متولی فعالیتهای مرتبط با هماهنگی با نواحی تولیدی، دفتر فنی تعمیرات و PPC برای تدوین برنامههای تعمیراتی در سطح فولاد، کنترل درخواست کارهای صادرشده و ارجاع آنها به ناظرین و پیمانکاران مرتبط، کنترل موردی درخواست کارها بهمنظور ارتقاء کیفیت فرایندهای تعمیراتی، بالانس فعالیتهای تعمیراتی، تهیه و تدوین گزارشهای کنترل مدیریتی و گردشکارها و کنترل صورتوضعیتهای مالی پیمانکاران در تعمیرات مرکزی است.
در راستای تحقق اهداف سازمانی در فولاد مبارکه که بخشی از آن به تعمیرات مرکزی سپردهشده است، در همه مراکز اجرایی برحسب نوع فعالیت قراردادهایی با پیمانکاران و شرکای کسبوکار منعقدشده است و فعالیتهای اجرایی توسط پیمانکاران تعمیراتی انجام میشود.
سال گذشته تعداد فعالیتهای تعمیرات مرکزی با ۸۲,۳۴۹ درخواست کار پیگیری شد. این حجم از فعالیت معادل ۲,۲۵۶,۷۵۲ نفر ساعت بود. ۱۹۰,۲۷۵ نفر ساعت نیز در قالب نت تجهیزات تحت پوشش انجام گرفت. درصد آمادهبهکاری تجهیزات تحت پوشش نت نیز ۹۸/۶۳ بود.
بهمنظور پشتیبانی اثربخش از تولید و کاهش هزینهها در نواحی مختلف تولیدی و غیرتولیدی در فولاد مبارکه، فعالیتهای متعددی در تعمیرات مرکزی انجام میشود؛ اجراي شبكه ۲۰ کیلوولت جهت تأمین انرژی الكتریكی و روشنایی محوطه تخلیه آهناسفنجی، تعویض تابلو برقهای اتاق برق ماشین ۳ ریختهگری، تعویض تابلو برقهای جرثقیل دروازهای در نورد سرد و تعویض ۲ عدد كلید ۶۳ کیلوولتی واحد تاندم از آنها بود.
همچنین تعویض پلت فرمهای كورههای قوس، ساخت و نصب ۱۸ عدد پلت فرم هویست (Hoist) واحد ۰۵، تعویض پوشش بدنه و سقف اسیدشویی ۱ و ۲ با متریال جدید و ضد اسید، بهینهسازی و هوشمندسازی رختکن E14 و E15 نیز از اقدامات سال گذشته بودند.
از اقدامات مهم تعمیرات مرکزی در سال ۱۴۰۲ میتوان به تعویض حدود ۱۴ کیلومتر انواع نوار نقاله سایدوال، استیل کورد و منجیددار در نواحی مختلف تولیدی با انجام ۴۰ مرحله اتصال گرم و ۱۷۰ مرحله اتصال سرد و همچنین رفع مغایرتهای استانداردی تعداد حدود ۴۲ دستگاه آسانسور اداری و صنعتی بر اساس چکلیست بازرسی فنی و اخذ گواهی سلامت نیز اشاره کرد.
تعمیرات مرکزی در شاتدانهای سالیانه نیز تعویض بیرینگ ماشینهای ۲ و ۴ واحد ریختهگری، تعویض دیسک شماره ۸ واحد گندلهسازی و تعویض کن خروجی و سیکلون آسیاب خط یک را نیز انجام داد.
در سال ۱۴۰۲ دستاوردهای ارزشمندی کسب شد. انجام بیشترین تعداد شاتدانهای همزمان در حوزه مکانیک، برق و سازههای صنعتی در ششماهه دوم سال، انجام تعمیرات مکانیک سالیانه خطوط تولید برای اولین بار با ترکیب حجمی و پروژهای و همچنین انجام بیشترین فعالیتهای بهینهسازی ازنظر تعداد و هزینه با ۳۸۵ پروژه به مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان از دستاوردها بود.
بهینهسازی کامل آسانسور نفربر نیروگاه، بومیسازی پولی آسانسور، قفلهای مربوط به در و سیستم گاورنر برای اولین بار، تغییر در روش تعویض نوارنقاله فوق حساس MF25B در واحد احیامستقیم ۱ جهت افزایش ضریب ایمنی و کاهش زمان تعویض، تهیه و تدوین دیتاشیت فنی و استاندارد برای انواع متریال مصرفی و نیز عملیات اتصال گرم و سرد انواع نوار نقالهها نیز از دیگر دستاوردها بودند.
کسب رتبه سوم ایمنی توسط تعمیرات مرکزی در بین نواحی فولاد مبارکه نیز موضوع مهمی بود که میتوان به آن اشاره کرد.
دستیابی به اهداف تعمیرات مرکزی بیگمان نیازمند همراهی و همدلی بخشهای متعددی در سازمان است.
در راستای بهبود مستمر کیفی و کمی در تعمیرات مرکزی نیز نیازمند رفع برخی چالشها در فرایندهای کاری بوده و هستیم. ورودی درخواست کارها به تعمیرات مرکزی متناسب با حجم منابع موجود نیست و این نبود تناسب به ماند درخواستکارها و مشکلات بودجهای این ناحیه منجر شده است.
پیادهسازی نظام واحد در سازمان و نظرسنجی از تعمیرات مرکزی در خصوص فعالیتهای نگهداری و تعمیرات، درخواست کارهای مرتبط با توسعه نواحی و رفع اشکالات پیش از اتمام طرحهای توسعه نیز نیازمند هماهنگی بیشتری بین نواحی توسعه و تعمیرات مرکزی است.
فشردگی و محدودیت در زمان اجرای شاتدانها، وجود ریسکهای ایمنی محیطی در برخی از نواحی هنگام انجام فعالیتهای تعمیراتی، تأخیر در صدور مجوزهای شروع به کار در برخی موارد و آماده نبودن متریال مصرفی از سوی بعضی متقاضیان؛ نیز از مشکلات تعمیرات مرکزی است بوده است.
در این میان موضوعاتی مثل افزایشهای پیشبینینشده فعالیتهای تعمیراتی یا تغییرات ناگهانی در برنامهها بدون در نظر گرفتن منابع تعمیراتی، تأمین ناپایدار برخی اقلام مانند نوار نقالههای خاص به دلیل شرایط تحریم، وجود مغایرتهای طراحی در برخی طرحهای کوچک و متوسط یا مغایرت بین شرایط واقعی و مستندات جانمایی و البته مشکلات رفاهی پرسنل پیمانکار در موضوع رختکن و رستوران نیز این ناحیه را با چالشهایی روبرو کرده است.
تعمیرات مرکزی همچون سایر بخشهای سازمان به دنبال ارتقاء کیفیت وکمیت خدمات خود به نواحی مختلف در فولاد مبارکه است، در این راستا اقدامات متعددی بهمنظور افزایش سطح دانش و مهارت همکاران امانی و پیمانی انجام داده است و سعی دارد با بهروزرسانی دانش پرسنل از طریق برگزاری آموزشهای تخصصی، اعزام به نمایشگاهها، بازدید از صنایع مشابه و همچنین انتقال تجربیات به سایر شرکتهای زیرمجموعه، نقش مؤثری در ارتقاء خدمات فنی و پشتیبانی ایفا کند.
ضمن تشکر از مدیریت محترم عامل سازمان، معاونان، مدیران ارشد، کلیه مدیران و همکاران عزیزی که تعمیرات مرکزی را در مسیر تحقق اهداف و ارائه خدمات به نواحی مختلف حمایت میکنند، امیدوارم سال جدید مملو از دستاوردهای ارزشمند برای مجموعه فولاد مبارکه باشد.









