
معاون سیاستگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری گفت: با توجه به نقش اساسی شرکت فولاد مبارکه در اقتصاد کشور، ورود این شرکت در بحث حمایت از شرکتهای دانشبنیان میتواند نقش بسیار مؤثری در شکوفایی اکوسیستم نوآوری کشور داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، مهدی الیاسی با اشاره به اثرات حمایتی شرکتهایی نظیر فولاد مبارکه از فعالیتهای نوآورانه شرکتهای دانشبنیان اظهار کرد: نقش پیشران بودن حمایت شرکتهای بزرگ از شرکتهای دانشبنیان از دو دیدگاه قابلبررسی است که دیدگاه اول سرمایهگذاری و تأمین منابع مالی این شرکتها توسط صنایع بزرگ است که این سرمایهگذاری نقش بسیار بااهمیتی در ادامه حیات و شکوفایی شرکتهای دانشبنیان در اکوسیستم نوآوری کشور دارد.
وی افزود: مسئله مهمتر ایجاد بازار عرضه محصولات شرکتهای دانشبنیان است؛ مثلاً وقتی یک بنگاه بزرگ مثل فولاد مبارکه با تراکنش چند هزارمیلیاردی در حوزهای سرمایهگذاری میکند؛ طبیعتاً علاوه بر تأمین مالی، بازار عرضه محصولات دانشبنیان را هم فراهم کرده و این همافزایی موجب پیوند موفقیتهای شرکتهای سرمایه پذیر و شرکتهای سرمایهگذار نظیر فولاد مبارکه خواهد شد.
الیاسی عنوان کرد: سرمایهگذاری بنگاههای اقتصادی بزرگ نظیر شرکت فولاد مبارکه همواره از نوع تأمین مالی عاقلانه و هوشمند است و از همین منظر شرکتهای سرمایه پذیر دانشبنیان تحت حمایت اینگونه صنایع، علاوه بر تأمین مالی با وارد شدن در زنجیره ارزشی صنایع بزرگ کشور وارد مراحل ترقی و پیشرفت میشوند. (+)
مکانیزمهای ارتباط بنگاههای پیشران و شرکتهای دانشبنیان
معاون سیاستگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با اشاره به نحوه ارتباط بنگاههای پیشران نوآوری نظیر فولاد با شرکتهای دانشبنیان اظهار کرد: دو مکانیزم برای ارتباط بین شرکتهای بزرگ بهعنوان پیشران نوآوری و شرکتهای کوچک دانشبنیان وجود دارد که یکی شامل همکاری قراردادی شرکتهای دانشبنیان و تیمهای فناور در حوزههای توسعه محصول و بهبود فرآیند شرکتهای بزرگ و دیگری مدل همکاری سهامی است که در این مدل شرکتهای بزرگ با محتمل بودن آینده اقتصادی مطلوب در زنجیره ارزشی یا زنجیره ارزشهای مکمل ارائهشده در شرکتهای دانشبنیان، بهصورت سرمایهگذاری سهامی در این شرکتها ورود میکنند.
مهدی الیاسی بیان کرد: شرکتهای پیشران نوآوری در مدل رابطه قراردادی، شبکه نوآوری ایجاد میکنند و در رابطه سهامی درواقع نقش تسهیل گر را ایفا میکنند.
وی افزود: مثلاً اگر یک شرکت بزرگی مثل فولاد مبارکه بخواهد با بنگاههای دانشبنیان کار کند و خودش مستقیم سهامدار تعدادی از شرکتها شود؛ ممکن است نتواند آن زنجیره و سبد سرمایهگذاری را درست توسعه بدهد که در این حالت راهحل تشکیل هستههای میانی یا صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) است.
بنگاههای CVC درواقع شرکتهای مدیریت سبد سرمایهگذاری بنگاههای بزرگ روی دانشبنیانها است که کاملاً در دنیا نیز سابقه دارد.
الیاسی گفت: معاون سیاستگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری عنوان کرد: شرکت شل یک بنگاه بزرگ جهانی در حوزه انرژی است که در همین راستا با تأسیس یک شرکت CVC بهعنوان توسعه کسبوکار شرکتهای شل در حوزه انرژیهای جدید در این بخش سرمایهگذاری میکند.
مهدی الیاسی گفت: این بنگاه CVC درواقع حلقه ارتباطی بین بنگاههای بزرگ و حوزه نوآوری است که میتواند رابطه شبکهای سبد سرمایهگذاریهای بزرگ را شکل بدهد که مهمترین هدف این سبد سرمایهگذاری ایجاد حلقههای با ارزشافزوده بالا در صنعت است.
الیاسی بیان کرد: مثلاً در صنایع فولاد، دارو و کسبوکارهای مکمل وابستگیهای در یک سری ورودیهایی با ارزشافزوده بالا نظیر کاتالیست، الکترود، مواد اولیه و هوشمند سازی داریم که بنگاههای CVC روند رفع این دست نیازهای جدید را مدیریت میکند. (+)
اقتصاد دانشبنیان راه کسب درآمد صنایع بزرگ
وی با اشاره به تعریف اقتصاد دانشبنیان گفت: اقتصاد دانشبنیان یعنی اقتصادی که شرکتهای بزرگ با سرمایهگذاری در حوزه فناوری و نوآوری از آن درآمد کسب میکنند.
معاون سیاستگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری اظهار کرد: اساساً برنامه حمایت از شرکتهای دانشبنیان نوپا یک برنامه اقتصادی نیست بلکه برنامهای آیندهنگر با نیت بهکارگیری جوانان نخبه و ایجاد یک شبکه از ظرفیتهای فناورانه است.
مهدی الیاسی ادامه داد: وقتی صحبت از اقتصاد دانشبنیان میکنیم صحبت از فعالیتهای نوآورانه در قالب شرکتهای اصلی اقتصاد است که ریشهٔ این شرکتهای اصلی میتواند شرکتهای دانشبنیان یا شرکتهای مرسوم فعال در عرصه اقتصاد باشد. (+)
وی افزود: در حال حاضر در کشور ۹ هزار شرکت دانشبنیان داریم که کمتر از ۱۰ درصد آنها دارای پتانسیل واقعی شرکتهای بزرگ اقتصادی هستند و بعضی هم به شرکتهای بزرگ اقتصادی تبدیل شدهاند درحالیکه در حال حاضر در لیست شرکتهای دانشبنیان حداقل ۱۰۰ شرکت بازیگر جدید اقتصادی هستند و در حوزه صنعتی خودشان پیشرو بهحساب میآیند.
معاون سیاستگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری عنوان کرد:
وقتی صحبت از اقتصاد دانشبنیان میکنیم؛ منظور اقتصاد شرکتهای بزرگ است که در این میان شرکتهای بزرگ مثل شرکتهای صنایع معدنی، صنایع پتروشیمی، صنایع سیمان، صنایع خودروسازی و لوازمخانگی میتوانند بازیگران بالقوه و مهم اقتصاد دانشبنیان باشند؛ همانطور که تعدادی از شرکتهای دانشبنیان توسعهیافته در این سالها هم تبدیل به بازیگران بزرگ این حوزه شدند.
مهدی الیاسی با اشاره به شاخص میزان سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ در تحقیق و توسعه و نوآوری بیان کرد: این شاخص نشانگر این است که آیا بنگاههای بزرگ مثل صنایع فولادی و … تا چه میزان بازیگر اقتصاد دانشبنیان هستند و در این بخش فعالیت میکنند.
وی در پایان گفت: با این روند خوبی که در کشور شروعشده انتظار داریم در سالهای آتی، شرکتها و صنایع بزرگ حوزههای تحقیق و توسعه محصول خود را در اختیار شرکتهای دانشبنیان گذاشته و در یک بازی برد برد علاوه بر حمایت از این شرکتها در حوزه نوآوری محصول و زنجیره تأمین خود نیز به نتایج خوبی دست پیدا کنند.








