فولادپلاس، رسانه ی گروه فولاد مبارکه

۱۴۰۴-۰۹-۲۶ ۲۰:۲۹

پیشرفت در پاسخ به نیازهای فنی امروز و سرمایه‌گذاری با نگاه به فردای سازمان

محمود صداقت‌نسب

مدیر تعمیرگاه مرکزی

وظیفه اصلی تعمیرگاه مرکزی پشتیبانی از خطوط تولید با تعمیر، بازسازی و ساخت تجهیزات مربوط به آنهاست. ساختار تعمیرگاه مرکزی که ۶۳۰ نفر از همکاران در آن فعالیت دارند مشتمل بر ۵ بخش است. از نظر شاخص‌های فرآیندی و اقدامات و اهداف عمده سال مطلوبی را در ۱۴۰۲ پشت سر گذاشتیم. افزایش ورودی درخواست کار در سال گذشته به طور متوسط ۵ درصد افزایش داشت . به ۴۲,۹۸۳ رسید، این روند با تحویل ۴۳,۲۹۴ خروجی نیز با افزایش ۲ درصدی همراه بود.
در موضوع خوش‌قولی نتایج بهتری نسبت به ۱۴۰۱ را کسب کردیم. تعداد تاخیرها در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۶۰۱ درخواست بود که سال گذشته این میزان به ۴۶۸ رسید؛ یعنی حدود ۲۸ درصد بهبود در آن را داشتیم. به همین ترتیب زمان ماندگاری‌مان نیز بهبود یافت. این تصور وجود داشت که اگر زمان ماندگاری زیاد شود پارامتر خوش قولی بهتر خود را نشان می‌دهد؛ ولی موفق بودیم زمان ماندگاری را نیز از ۱۲۳ روز به ۱۰۳ روز؛ یعنی با حدود ۲۰ درصد کاهش زمان ثبت کنیم و تجهیزات را زودتر تحویل دهیم.
در موضوع ضریب کیفیت که به طور متوسط ۹۹٫۸ درصد بود، اسفندماه توانستیم به عدد ۹۹٫۹ برسیم. همچنین سال گذشته در بحث ضریب خوش‌قولی یعنی تعداد درخواست‌هایی که قول داده بودیم در زمان مقرر تحویل دهیم، نسبت به کل درخواست کارها؛ توانستیم با ۴ درصد بهبود این میزان به ۸۵ درصد برسانیم.
در بهره‌وری نیروی انسانی ۸ درصد بهبود داشتیم و از ۸۳ درصد به ۹۱ درصد رسیدیم. این بهبود در شاخص‌های فرآیندی اتفاقات مطلوبی بود که همکاران رقم زدند. همه این روند نیز با وجود شرایط خاص ۱۴۰۲ حاصل شد که با تولید گریدهای خاص؛ نسبت به قبل فشار بیشتری بر تجهیزات داشتیم. مجتمع می‌خواست در زمینه گریدهای جدید که دستور مدیرعامل محترم بود به نتایج بهتری برسد این موضوع مستلزم فشار بیشتر بر تجهیزات و در نتیجه بالاتر رفتن حجم و تعداد تعمیرات شد.
در سال ۱۴۰۲ استفاده از تکنولوژی‌های جدید مثل هندهلد و پهپاد برای شناسایی تجهیزات را در برنامه داشتیم. این روند در استفاده از هندهلدها بهتر پیش رفت، در موضوع پهپاد اما هنوز پیشرفتی نداشته‌ایم، چراکه موضوع در اولویت جاری واحد IT قرار نگرفت. سال ۱۴۰۳ روی این موضوع بیشتر کار خواهیم کرد. در مدیریت دانش عملیاتی و کاربردی، موضوع خط تکنولوژی را در تعمیرگاه مرکزی با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد. استفاده از چرخه‌های کاری استاندارد در فرآیند تعمیر تجهیزات، بازسازی و ساخت با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد. بحث نظام‌های بهبود TPM،۵S،کمیت، کیفیت و ایمنی در دستور کار ماست. امسال امیدواریم به نتایج بهتری برسیم و با یک دید دوسو توانی یعنی هم سرمایه‌گذاری با نگاه به آینده و توسعه و هم پاسخگویی به نیازهای فعلی را مورد توجه بیشتری قرار خواهیم داد.
در سال ۱۴۰۲ توانستیم تعداد قابل توجهی از رئیسان، سرپرستان و مسئولان تعمیرگاه مرکزی را برای بازرسی تجهیزات نورد گرم ۲ به چین و دیگر کشورها اعزام کنیم. این موضوع برای آینده تعمیرگاه هم از نظر مباحث فرهنگ کاری و تغییر دیدگاه و نگرش تیم مدیریتی تعمیرگاه مرکزی اهمیت بسیاری داشت و هم در استفاده از نقطه نظرات فنی و تجربه چندین ساله همکاران در تعمیر و بازسازی تجهیزات در آینده هنگام ساخت آنها در کشور چین مهم بود. همکاران پس از بازگشت نیز تجربیات و ایده‌های جدید و مهمی را در اختیارمان گذاشتند که در مضوعات فضای کارگاهی، فرآیندهای کاری و تغییر رویه‌های کیفی بسیار مؤثر بود. از این نظر به دلیل اعتمادی که سازمان به تعمیرگاه مرکزی کرد و این وظیفه مهم را به عهده ما گذاشت جای قدردانی دارد. این موضوع برای دو سو توانی و آینده بهتر در تکنیک و تجربه مفید، موثر و جوابگو بود.

از نظر بحث‌های پروژه‌ای، اجرا و زیرساخت در سال ۱۴۰۲؛ ساخت کارگاه رنگ و سندبلاست جدید به اتمام رسید. این کارگاه که در کشور منحصربفرد است و نمونه ندارد؛ مشکلاتی از نظر فنی داشت و دارد، بسیاری از آنها رفع شده‌اند و یا در حال رفع‌اند. اما در مجموع در موضوعات زیست‌محیطی، انتشار غبار و توسعه پایدار که از حساسیت‌ها و نگرانی‌های ماست نتایج مطلوبی در این پروژه حاصل شد. تحویل موقت آن نیز انجام شده و مراحل انتهایی رفع عیب و بهره برداری نیز در دستور کار است.
در بحث بالابردن ایمنی، امنیت و رفاه پرسنل و همچنین بهبود فضای کار، اجرای سیستم تهویه جدید تعمیرگاه مرکزی را آغاز کردیم و همکارانمان در مدیریت توسعه جنبی معاونت توسعه درحال اجرای این پروژه هستند. با بهره برداری از این پروژه همه بخاری‌های کارگاهی و سیستم‌های تهویه جانبی که کارآمدی مطلوبی نداشتند، برچیده و سیستم تهویه به صورت کانال‌های هوای تهویه شده اجرا خواهد شد. همین طور از سیستم سرمایشی و کولرهای آبی پیشین در کارگاه دور خواهیم شد، استفاده از این تجهیزات به دلیل استفاده توامان آب و برق و در جابجایی‌ نیروها؛ با خطر برق گرفتگی و سرریزشدن آب در کانال‌های برق همراه بود؛ به زودی از این پتانسیل خطر هم دور خواهیم شد و شرایط فضای کارگاهی مطلوبی از این نظر خواهیم داشت.
امسال پروژه ساخت کارگاه ترانس جدید را که در ۶۷ هزار متر مربع فضای کارگاهی در حال انجام است پیگیری، خواهیم کرد. این پروژه با سالن‌های بسیار بزرگ، جرثقیل‌ها و تجهیزات انتقال سنگین می‌تواند نیاز سازمان برای خروج و انتقال ترانس‌های فولاد مبارکه جهت انجام تعمیرات به دیگر نقاط کشور برطرف کند. انتقال ترانس‌ها بسیار هزینه‌بر است، جاده‌ها نیز توان و کشش مناسبی برای این انتقال ندارند و از دست دادن زمان‌های چندماهه در این ارسال و دریافت معضل بزرگی است که با بهره برداری از کارگاه رفع خواهند شد. این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت کار داشته است و با بهره برداری از آن آینده مطلوبی را هم از نظر تکنولوژیکی، هم از نظر هزینه و زمان آماده به کاری تجهیزات خواهیم داشت. هاب تعمیرترانس منطقه برای مجموعه شرکت‌های هولدنیگ، فولاد مبارکه، فولاد سبا و مشتریان بیرونی خواهیم شد و برکات آن در آینده‌ای نزدیک به کل فولاد مبارکه خواهد رسید. از طرفی به دلیل آنکه کارگاه‌های قدیم تعمیرترانس ما در مسیر توسعه نورد گرم ۲ مجبور به جمع آوری بود، با این اقدام به موقع بدون اینکه خللی در انجام وظیفه تعمیرگاه مرکزی در زمینه‌های مختلف ازجمله تعمیر ترانس ایجاد شود؛ کارگاهی وسیع و به‌روزتر از کارگاه ترانس پیشین ایجاد خواهد شد.

سال گذشته در جنبه‌های مختلف، بهبود، پیشرفت و توسعه داشتیم، در شروع پروژه زیرساخت‌ها پیشرفت مطلوبی را شاهد بوده‌ایم و امیدواریم بتوانیم امسال و سال آینده با بهره‌برداری‌ها شاهد تحول خوبی در این زمینه باشیم.
در زیباسازی، ضبط و ربط کارگاهی، نظم و دیسیپلین بیشتر در دستور کار است. برای این منظور برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است و هر کارگاه در این زمینه برنامه جداگانه ویژه خود را یافته که علاوه بر ایمنی بیشتر به بهبود شرایط، زیبایی محل کار و دقیق‌تر شدن فرآیندهای کاری با نظم، ترتیب و نظافت بیشتر کمک خواهد کرد. در بحث‌های فرآیندی نیز با شکست اهداف تعمیرات مرکزی وضعیت بهتری را نسبت به قبل خواهیم داشت؛ با این روند تا پایین‌ترین سطح کاری در کارگاه‌های داخلی و برای پیمانکاران بیرون از مجتمع، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام شده است. اهدافی که در سطح کلان فولاد مبارکه برای پاسخ گویی به نیازهای مشتریان داشتیم در قالب هدف برای هر کارگاه مشخص و توسط آن به زیرکارگاه خودش اعلام شده است. این اهداف را دررابطه با خروجی و کیفیت، خوش قولی و مدت زمان تعمیر و ساخت مشخص و منتقل شده است. هر جزء امروز سهم خود را از کیک اهداف تعمیرگاه مرکزی می‌داند. به همین ترتیب اهداف تبیین شده برای حدود ۷۰ پیمانکار بیرون از مجتمع فولاد مبارکه نیز مشخص شده است که می‌دانند قرار است چه حجمی از کار را در برنامه داشته باشند و انجام دهند. به این ترتیب فعالیت و خدمات تعمیراتی در پیک‌های فعالیت به دلیل شات‌دان‌ها در زمان محدودیت انرژی نیز مستمر و متداوم خواهد بود و از طرفی ظرفیت‌های لازم برای امکان سرویس‌دهی به خط نورد گرم ۲ که حدود ۲۰ درصد به حجم و بار کاری تعمیرگاه مرکزی اضافه خواهد کرد را را ایجاد می‌کنیم.