محسن کفیل
مأموریت اصلی دفتر فنی نگهداری و تعمیرات، پشتیبانی مؤثر از خطوط تولید از طریق مدیریت و راهبری نظام نت، قطعات یدکی و ارائه خدمات فنی و مهندسی است. این بخش؛ از واحدهای برنامهریزی و تعالی نت، دفتر قطعات یدکی و طراحی و مهندسی قطعات و تجهیزات تشکیلشده است. وظایف اصلی این سه واحد عبارت است از: سیاستگذاریهای کلان حوزه نگهداری، برنامهریزی توقفات تعمیراتی شرکت، استقرار سیستمها و روشهای نوین نت، سیاستگذاری و کنترل موجودی قطعات یدکی مشترک بین نواحی و قطعات ابزار دقیق کل شرکت و تهیه مدارک فنی ساخت و تأمین قطعات و تجهیزات با اجرای فرایندهای مهندسی معکوس و مهندسی مجدد.
در سال ۱۴۰۲ مجموعه اقدامات و فعالیتهای خوبی در حوزه برنامهریزی و تعالی نظام نگهداری و تعمیرات شرکت صورت گرفت که از آنها میتوان به برنامهریزی مطلوب تعمیرات اساسی خطوط تولید با رویکرد نت فرصتطلبانه با توجه به محدودیتهای انرژی، ارتقاء فعالیتهای گروههای تخصصی در حوزه بهرهبرداری و اجرای طرح شناسایی و ردیابی تجهیزات با استفاده از تگ با تکنولوژی RFID بهمنظور استقرار نظام مدیریت داراییهای فیزیکی در ناحیه نورد گرم اشاره کرد.
در سال گذشته رویدادهای مختلفی در حوزه نت شرکت برنامهریزی و اجرا شد. یکی از این رویدادها برگزاری همایش ملی تخصصی نگهداری و تعمیرات در صنایع فولاد و معدنی برای اولین بار در کشور بود. این همایش با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه نت از صنایع فولادی و معدنی به میزبانی فولاد مبارکه و با همکاری انجمن نگهداری و تعمیرات ایران برگزار شد. از برنامههای آموزشی بهمنظور ارتقاء سطح دانش نت پرسنل شرکت، نیز میتوان به اولين سمينار آموزشي بهینهسازی استانداردهاي تعميراتي با روش PMO، دوره آموزش تخصصی برنامهریزی تعمیرات و دوره آموزش روشهای تحلیل خرابی و ارائه آنالیزهای برتر اشاره داشت.
در ۱۴۰۲ فعالیتهایی نیز بهصورت تیمی و گروهی در مجموعه نگهداری و تعمیرات انجام شد؛ ۱۷ گروه تخصصی ازجمله گروه گیربکسها، موتورها، پمپها و ترانسها تشکیل شد که به نام انجمنهای خبرگی (COP) شناخته میشوند؛ اعضای گروهها مسائل، دغدغه و علایق مشترک کاری دارند و به حل چالشهای سازمانی در آن موضوع بهصورت تخصصی میپردازند.
از دستاوردهای دیگر کارشناسان حوزه نگهداری و تعمیرات شرکت؛ تعریف و اجرای پروژههای بهینهسازی نگهداری پیشگیرانه بر تجهیزات خطوط تولید بود. تعداد ۲۴۲ پروژه بهینهسازی سرویسهای پیشگیرانه تعمیراتی روی تجهیزات بحرانی و نیمه بحرانی شرکت انجام گرفت، این فعالیت در قالب تیمهایی متشکل از کارشناسان دفتر برنامهریزی و کنترل نگهداری و تعمیرات و تعمیرات محلی خطوط تولید اجرا شد و در اجرای این پروژهها تعداد ۶۷۰۳ استاندارد تعمیراتی موردبررسی قرار گرفت.
در راستای توسعه بومیسازی و ساخت داخل قطعات، باوجود برخی محدودیتهای بودجهای، در سال گذشته موفق به تهیه ۷۱۰۱ مدرک فنی؛ شامل دفترچههای ساخت و دیتاشیتهای فنی برای قطعات و تجهیزات شدیم. با برنامهریزیهای انجامشده جهت افزایش بودجه، استقرار شرکتهای مشاور جدید و انجام برخی بازنگریها در فرایند تهیه مدارک، هدفگذاری تهیه ۱۰,۰۰۰ مدرک برای سال جدید در دستورکار قرارگرفته است. در سالهای گذشته در زمینه مدیریت قطعات یدکی و تجهیزات موجود در نواحی مختلف نیاز به ایجاد امکان جستجوی قطعات با استفاده از مشخصات و پارامترهای عملیاتی وجود داشت که با استفاده از آن بتوان قطعات مشابه موجود را در نقاط مختلف فولاد مبارکه شناسایی کرد و مورداستفاده قرار داد.
در سال ۱۴۰۲ سیستم جدید دیتاشیتهای پویا برای قطعات فاقد گردش (راکد) با موفقیت در EIS راهاندازی شد. برای جایگزینی قطعات و تجهیزات، در راستای افزایش بهرهوری و بهروزآوری تکنولوژی، در سال گذشته با به پایان رساندن ۳۳۷ مورد از درخواستهای نواحی؛ فراتر از میزان هدف سال کردیم. این روند در هدفگذاری سال برای ۲۵۰ مورد در نظر گرفتهشده بود.
بخشی از این واحد وظیفه که پشتیبانی فنی نواحی مختلف در زمینه روانکارها را برعهده دارد؛ با پایش وضعیت روانکارهای (OCM) خطوط تولید و همچنین در اختیار گذاشتن مشاورههای فنی به مدیریت خرید مواد مصرفی انجام وظیفه میکند. ضمنا بومیسازی روانکارهای مختلف از رویکردهای اصلی این بخش است.
از جمله دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در سال گذشته در حوزه قطعات یدکی میتوان به تهیه داشبورد مصارف بودجه قطعات یدکی، تفکیک بودجه قطعات یدکی خریداریشده به روتین، مازاد، دستی و توسعه بر اساس هر ناحیه تولیدی، قفلگذاری بودجه خرید قطعات یدکی بر اساس خریدهای روتین، توسعه و کدهای خاص و طراحی و اجرای سیستم متورمسازی ارزی قیمت قطعات یدکی اشاره کرد. در سال گذشته با اقدامات صورت گرفته در زمینه مدیریت قطعات یدکی و کنترل موجودی توانستیم برای دو شاخص در دسترس بودن قطعات یدکی و کیفیت قطعات یدکی به تثبیت عدد ۹۵ درصد برسیم. همچنین در راستای توسعه و بهینهسازی سیستم کنترل موجودی قطعات یدکی برای اولین بار در شرکت؛ شبیهسازی قطعات بر اساس متدهای ABC، XYZ و روش پواسون در قطعات کممصرف انجام پذیرفت.
در موضوع تعیین تکلیف قطعات فاقد گردش در انبارها؛ از اقداماتی که برای اولین بار در سطح شرکت انجام پذیرفت تهیه فرایند تعیین تکلیف قطعی قطعات یدکی فاقد گردش و تشکیل کارگروههای تصمیمگیری در نواحی بود. البته در این حوزه فعالیتهای خوب دیگری نیز صورت گرفت که ازجمله آنها میتوان به اولویتبندی بررسی قطعات راکد و ایجاد نمایشگاه مجازی قطعات مازاد فولاد اشاره داشت. از ابتدای فرایند بررسی قطعات یدکی فاقد گردش، تعداد ۱۳,۵۰۰ متریال کد از حدود ۱۲۳,۰۰۰ متریال کد قطعات فاقد گردش تعیین تکلیف شده است که ارزش ریالی قطعات تعیین تکلیف شده حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.









